Zarządzanie praktyką w aptece: Ekspedycja apteki- jak o nią zadbać?

Ekspedycja apteki to przestrzeń, której dbanie może pomóc przyciągnąć pacjentów do apteki i zbudować o niej dobre zdanie wśród lokalnej społeczności. Średni czas przebywania pacjenta w aptece to 6 minut lub 9, jeśli apteka posiada strefę samoobsługową. Czy podczas tak krótkiego czasu pacjent będzie zwracał uwagę na kwestie ogólnego porządku i ładu? 

Ekspedycja apteki- jak o nią zadbać?

Apteka od zawsze kojarzy się z porządkiem, czystością i ogólnie panującym ładem. Placówki,  w których zespół nie dba o ten element wizerunku powinny zmienić nastawienie i zadbać o wnętrze apteki. Ale w jaki sposób? 

Działania należy rozpocząć od odpowiedzenia sobie na następujące pytania:

  • Jak apteka wygląda z zewnątrz (witryna okienna, okna, drzwi wejściowe, szyld apteczny)?
  • Czy na drzwiach aptecznych umieszczone są wszystkie potrzebne oznaczenia wymagane przez WIF, NFZ, informacje o możliwości płatności kartą?
  • Czy wchodząc do apteki, Pacjent może swobodnie udać się na miejsce siedzące? 
  • Czy w Aptece pacjent otrzyma wizytówkę z danymi apteki ?
  • Czy stanowiska pracy są czyste, zadbane i czy pacjent ma swobodę rozmowy z farmaceutą?
  • Czy na regałach aptecznych panuje porządek, czy pudełka są ułożone równo, nie są odwrócone, przekreślone itp.?
  •  Czy w aptece jest dostępna woda dla pacjenta?
  • Czy w aptece znajdują się ulotki edukacyjne dla pacjentów i czy są one uporządkowane?
  •  Czy w aptece znajduje się tablica informacyjna z wszystkimi danymi, których wymaga NFZ, WIF?
  • Czy apteka komunikując ceny pamięta o wymogach PIH (Państwowej Inspekcji Handlowej) oraz obostrzeniach PF i zakazu reklamy aptek? 

Ekspedycja apteki- na co zwrócić uwagę?

Urządzając izbę ekspedycyjna warto ponadto zwrócić uwagę na:

  • Zachowanie jednolitej kolorystyki i stylu wnętrza apteki;
  • Na prawidłowe oświetlenie;
  • Możliwość stworzenia strefy samoobsługowej;
  • tzw. strefę dekompresji, czyli obszaru znajdującego się tuż za wejściem do placówki aptecznej to dobre miejsce na nowości, produkty sezonowe, dobre ceny
  • to, które z kategorii asortymentu suplementów i leków są w danej placówce wiodące
  • Ułożenie regałów i kategorii, które powinno być tak rozplanowane aby umożliwiało wykorzystanie „wędrówki” pacjenta do farmaceuty
  • Merchandising – oprócz przesłanek czysto marketingowych to zabieg, który ma za zadanie ułatwienie pacjentowi dokonywania intuicyjnych i wygodnych zakupów. To sposób na dostosowanie ułożenia towaru w aptece do oczekiwań pacjenta. 

Jakie kroki należy podjąć, aby zadbać o wygląd apteki?

  • Wygląd wnętrza: Upewnij się, że wnętrze apteki jest czyste, schludne i estetyczne.
  • Etykiety i oznakowanie: Starannie oznaczaj produkty, aby klienci mogli łatwo znaleźć to, czego potrzebują, pamiętając przy tym o wszystkich prawnych obostrzeniach.
  • Dbaj o czytelność etykiet i cen.
  • Zadbaj o wyszkolenie personelu w zakresie obsługi klienta.
  • Upewnij się, że personel jest uprzejmy i pomocny.
  • Sprawdzaj czystość w aptece, zwłaszcza miejsca, które są dostępne dla klientów.
  • Promocja zdrowego stylu życia: organizuj kampanie promujące zdrowy styl życia.
  • Bierz aktywny udział w lokalnych wydarzeniach i inicjatywach społecznych. 
  • Monitoruj opinie pacjentów i reaguj na nie, zarówno pozytywne, jak i negatywne. Stosuj opinie klientów jako wskazówki do poprawy jakości usług.
  • Zadbaj o wizytówkę apteki: upewnij się, że Twoja wizytówka, zarówno w Internecie, jak i w rzeczywistości, jest aktualna.

Wszystkie te kroki pomogą Ci osiągnąć dobrą reputację apteki i przyciągnąć nowych pacjentów. 

Jak oceniasz artykuł?

Twoja ocena: Jeszcze nie oceniłeś/aś artykułu

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych

0 komentarzy - napisz pierwszy Komentujesz jako gość [ lub zarejestruj]