Rezultaty kontroli aptek w I kwartale 2021 r.

Narodowy Fundusz Zdrowia opublikował informację, która dotyczy wyników kontroli przeprowadzonych przez Terenowe Wydziały Kontroli NFZ aptekach w I kwartale 2021 r.

I tak, w 2 przypadkach nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie realizacji recept refundowanych (fot. Shutterstock).I tak, w 2 przypadkach nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie realizacji recept refundowanych (fot. Shutterstock).

W I kwartale 2021 r. Terenowe Wydziały Kontroli NFZ miały przeprowadzić łącznie 57 postępowań kontrolnych w aptekach (za moment ujęcia przeprowadzonych postępowań kontrolnych w okresie sprawozdawczym przyjęto datę wysłania/przekazania wystąpienia pokontrolnego). 

I tak w 2 przypadkach nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie realizacji recept refundowanych. Pozostałe postępowania kontrolne zakończyły się natomiast wystosowaniem do aptek zaleceń pokontrolnych z negatywną oceną podmiotów kontrolowanych (18 postępowań) lub oceną pozytywną z jednoczesnym wskazaniem nieprawidłowości (37 postępowań) (czytaj również: Wyniki kontroli aptek w IV kwartale 2020).

W wyniku przeprowadzonych kontroli stwierdzono nieprawidłowości dotyczące m.in.:

  • realizacji recept przez osobę nieposiadającą kwalifikacji i uprawnień do jej realizacji;  
  • braku pieczątki i podpisu osoby przyjmującej receptę i sporządzającej lek; 
  • braku podpisu osoby wystawiającej receptę; 
  • braku podpisu i pieczęci przy dokonanej poprawce przez osobę wystawiającą recept;  
  • w przypadku leków z grupy I-N lub II-P braku potwierdzenia przekroczonej dawki maksymalnej (dobowej lub jednorazowej) poprzez postawienie wykrzyknika, zapisania dawki słownie, umieszczenia pieczęci, czytelnego podpisu; 
  • braku potwierdzenia na rewersie recepty uprawnień dodatkowych pacjenta (np. IB, ZK);
  • przekazywaniu nieprawidłowych danych w komunikatach elektronicznych xml do Funduszu (m.in.: uprawnień dodatkowych („S”, „DN”), adnotacji „nie zamieniać”, brak znacznika informującego o wydaniu zamiennika, typ i numer identyfikatora osoby realizującej recepty, numer PESEL technika farmacji realizującego recepty/ pacjenta, okres zatrudnienia pracownika, data wystawienia recepty, data i godzina realizacji recepty, kod EAN/GTIN leku/składnika; inna lub niewłaściwa jednostka miary dla składnika leku);  
  • dwukrotnego sprawozdania recepty; 
  • braku poinformowania w terminie OW NFZ o rozwiązaniu stosunku pracy z pracownikami;  prowadzeniu sprzedaży leków w aptece przez podmiot nieposiadający właściwego zezwolenia na prowadzenie apteki. (art.99.1 PF);  
  • realizacji umowy na realizację recept niezgodnie z udzielonym zezwoleniem na prowadzenie apteki;  
  • zrealizowaniu recepty, na której wypisano i wydano ilość leku refundowanego przekraczającą 120-dniowy okres stosowania;  
  • zrealizowaniu recepty nieprawidłowo pod względem przestrzegania ograniczeń ilościowych wynikających z zamieszczonego na recepcie sposobu dawkowania; 
  • wydaniu leku w ilości większej niż zapisano na recepcie;  
  • realizacji recept, w przypadku których wydano zawyżoną ilość leków przy braku podanego sposobu dawkowania;  
  • wydania leku jako refundowany pomimo zapisu 100%; 
  • zrealizowania recepty, na podstawie której wydano jako refundowany lek wypisany poza zakresem wskazań refundacyjnych;  
  • realizacji recepty pomimo niepełnego adresu/ brak nr PESEL pacjenta lub braku wymaganych danych podmiotu udzielającego świadczeń (nazwa, adres, telefon, regon);  
  • wydaniu leku innego niż zaordynowany na recepcie;  
  • realizacji recepty refundowanej po upływie terminu jej ważności;  
  • nieprawidłowej wycenie leku recepturowego (zawyżona cena surowca, wyceniono lek sporządzony w warunkach jałowych pomimo braku wskazań do sporządzenia leku w warunkach aseptycznych, pobrano 2 opłaty ryczałtowe od pacjenta, nieprzestrzeganie ograniczeń ilościowych wynikających z zapisanej na recepcie na lek recepturowy ilości spirytusu); 
  • realizacji recept, na których wykonano lek niejałowy z taksą laborum dla leku jałowego;  błędnie wykonanego lek recepturowy – brak warunków jałowych, mimo obecności w składzie leku antybiotyku/ niezgodnie z treścią recepty; 
  • niezmniejszenia ilości substancji recepturowej w leku recepturowym w przypadku przekroczenia dawki maksymalnej; 
  • braku na recepcie, na której zaordynowano lek recepturowy adnotacji o dacie i czasie przyjęcia recepty do realizacji;  
  • realizacji recept na leki recepturowe, w przypadku których osoba sporządzająca dokonała zmian w składzie nieprzewidzianych przepisami prawa bądź nie wprowadziła zmian niezbędnych dla zapewnienia trwałości/bezpieczeństwa stosowania leku; 
  • realizacji recepty na lek recepturowy, zawierający w swoim składzie surowiec z wykazu A substancji bardzo silnie działających, bez sposobu dawkowania; 
  • zrealizowania recepty, na której ilość leku recepturowego określono cyfrą rzymską; 
  • wykonania postaci leku metodą niezgodną z wymogami FP;
  • sporządzania leku recepturowego niezgodnie z ordynacją lekarską;
  • sporządzenia leku recepturowego w terminie dłuższym niż 48 godzin od złożenia recepty przez pacjenta (art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo Farmaceutyczne);  
  • przekazania do OW NFZ w komunikatach elektronicznych, dotyczących zrealizowanych recept podlegających refundacji z Funduszu, danych niezgodnych ze stwierdzonym w aptekach stanem faktycznym dotyczącym zrealizowanych recept, np. inny kod postaci leku recepturowego, niż ten jaki wynikał z zamieszczenia przepisanej postaci leku na receptach, inny identyfikator kosztu wykonania leku recepturowego (taksy laborum) niż ten, jaki wynika z zapisu dotyczącego wykonania leków recepturowych zamieszczonego w otaksowaniach recept; 
  • realizacji recepty, na której został przepisany lek zawierający w swoim składzie substancje silnie działające (z wykazu A) przez osobę do tego nieuprawnioną; 
  • nieprawidłowego obrót lekami (brak udokumentowania fakturami zakupu preparatu/ surowca lub występowanie rozbieżności pomiędzy ilościami zakupionych surowców farmaceutycznych a ich rozchodem); 
  • nieprzedstawienia do kontroli faktur zakupu produktów pochodzących z importu docelowego, z których dokonano sprzedaży leków;  
  • zastosowania przez aptekę innej marży detalicznej niż wynikająca z ustawy;  
  • braku recept w aptece lub nieprzekazania recept do kontroli.

AM/nfz.gov.pl

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Jak oceniasz artykuł?

Twoja ocena: Jeszcze nie oceniłeś/aś artykułu

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych

5 komentarzy Komentujesz jako gość [ lub zarejestruj]

"realizacji recepty pomimo niepełnego adresu/ brak nr PESEL pacjenta lub braku wymaganych danych podmiotu udzielającego świadczeń (nazwa, adres, telefon, regon);" Przecież dane dotyczące podmiotu (nazwa, adres, telefon, regon) mogą zostać uzupełnione przez osobę realizującą receptę, tak samo dotyczące nr PESEL czy też adresu, czy coś mi się pomyliło? Z kolei wymaganie zapisu ilości substancji cyfrą arabską było w rozporządzeniu z 2012 roku, a obecnie obowiązujące z 2020 nie posiada wymogu zapisu ilości substancji składnika recepturowego cyfrą arabska stąd recepta z zapisem rzymskim mogłaby zostać zrealizowana
Kontrolowane recepty były pewnie z 2016, a prawo zazwyczaj nie działa wstecz
Przecież był komunikat ministra Cieszyńskiego o tym , że jeżeli dane pacjenta , numer i rodzaj dokumentu uprawniającego do otrzymania leku jest umieszczony DRR to nie trzeba go umieszczać na rewersie recepty !!!!!!! To kogo mamy w końcu słuchać ?????/
Co to znaczy zrealizowania recepty, na podstawie której wydano jako refundowany lek wypisany poza zakresem wskazań refundacyjnych; ?? Czy to my wypisujemy receptę skąd mamy wiedzieć na co jest chory pacjent
To znaczy tylko tyle, że jak zwykle odpowiedzialność za błędy innych próbuje się na nas zwalić.

Szanowni Państwo,

Farmacja.net sp. z o. o. przetwarza Twoje dane osobowe zbierane w Internecie, w tym informacje zapisywane w plikach cookies, w celu personalizacji treści oraz reklamy, udostępniania funkcji mediów społecznościowych oraz analizowania ruchu w Internecie.

Kliknij „Zatwierdź i przejdź do serwisu”, aby wyrazić zgodę na korzystanie z technologii takich jak cookies i na przetwarzanie przez farmacja.net sp. z o .o. , Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, szczegółowo opisanych w ustawieniach zaawansowanych.

Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w ustawieniach zaawansowanych.

Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. W polityce prywatności znajdziesz informacje jak zakomunikować nam Twoją wolę skorzystania z tych praw.

Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Benhauer sp. z o.o. – prowadzenie kampanii remarketingowych i mierzenie ich efektywności, e-mail Marketing – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu rx.edu.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz
logo