Zapis ilości leku recepturowego w nagłówku e-recepty

Często lekarze wypisują e-recepty na leki robione w następujący sposób 2 opakowania po 200 g, po czym następuje skład na 200 g leku recepturowego. Czy taki zapis jest nieprawidłowy? (fot. Shutterstock).Często lekarze wypisują e-recepty na leki robione w następujący sposób 2 opakowania po 200 g, po czym następuje skład na 200 g leku recepturowego. Czy taki zapis jest nieprawidłowy? (fot. Shutterstock).

Proszę o pomoc w rozwiązaniu następującego problemu. Często lekarze wypisują e-recepty na leki robione w następujący sposób 2 opakowania po 200 g, po czym następuje skład na 200 g leku recepturowego. Czy taki zapis jest nieprawidłowy? Czy istnieje przepis, mówiący jak ma wyglądać prawidłowy zapis leku recepturowego?

Odp.:

Sposób zapisu leku recepturowego znajduje się w art. 96a ust. 1 pkt 4 ustawy prawo farmaceutyczne. Jest w nim mowa o tym, że:
4) dane dotyczące przepisanego produktu leczniczego, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobu medycznego:
d) ilość produktu leczniczego, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobu medycznego, a w przypadku:
– leku recepturowego – jego skład lub nazwę mieszaniny składników, która jest używana zwyczajowo w praktyce farmaceutycznej albo
– leku aptecznego – jego nazwę zgodną z Farmakopeą Europejską lub innymi odpowiednimi farmakopeami uznawanymi w państwach członkowskich Unii Europejskiej,
– ilość produktu leczniczego, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobu medycznego, a w przypadku leku recepturowego – jego skład lub nazwę mieszaniny składników, która jest używana zwyczajowo w praktyce farmaceutycznej, leku aptecznego
– jego nazwę zgodną z Farmakopeą Europejską lub innymi odpowiednimi farmakopeami uznawanymi w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Ilość produktu leczniczego, leku recepturowego, leku aptecznego, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobu medycznego oraz surowca farmaceutycznego przeznaczonego do sporządzenia leku recepturowego, określa się cyframi arabskimi lub słownie, a ilość surowca farmaceutycznego przeznaczonego do sporządzenia leku recepturowego będącego środkiem obojętnym, przeznaczonym do nadania odpowiedniej postaci produktu leczniczego, można również określić wyrazami „ilość odpowiednia”, „quantum satis” lub „q.s.”,
 
Z powyższego wynika, że zapis ilości leku recepturowego polega na wskazaniu jego nazwy lub składu oraz podania słownie lub cyframi arabskimi ilości surowców przeznaczonych do jego sporządzenia. Określenie dodatkowych elementów zapisu nie zostało doprecyzowane, więc przyjmuje się, że ma być on zgodny z zasadami sztuki, tj. tradycją. Zgodnie z tradycją ilość leku określa się całościowo w gramach lub przy postaciach dawkowanych liczbę sztuk o danym składzie (i jak wiadomo może być też d.t.d. lub divide). Ilość maści, płynów podaje się w całości (100,0; ad 100,0, 200,0) bez przeliczników typu opakowania etc. Osoba realizująca ma pełne prawo nie uznać zapisu w nagłówku jako łącznej ilości leku recepturowego i kierować się wyłącznie wskazanym składem ilościowym.
Istnieje oczywiście inny pogląd, że intencja lekarza jest czytelna (kiedy najpierw podany jest skład na 1 ryczałt, a później ilość opakowań – wg informacji z NIA), więc można wykonać 4 ryczałty maści, ale to raczej przy wpisach poniżej składu niż jako tytuł receptury. To, co się obecnie dzieje z zapisem receptury na e-recepcie jest niepokojące. Niemniej, zawsze najbezpieczniej jest wybrać wersję asekuracyjną lub zalecić osobie wystawiającej korektę ilości składników. Nie zawsze można powiedzieć, że jakiś zapis jest zły. Zwykle nie jest po prostu do końca poprawny.
Sprawdź także: receptura.pl
REKLAMA
REKLAMA

Jak oceniasz artykuł?

Twoja ocena: Jeszcze nie oceniłeś/aś artykułu

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych

0 komentarzy - napisz pierwszy Komentujesz jako gość [ lub zarejestruj]

Szanowni Państwo,

Farmacja.net sp. z o. o. przetwarza Twoje dane osobowe zbierane w Internecie, w tym informacje zapisywane w plikach cookies, w celu personalizacji treści oraz reklamy, udostępniania funkcji mediów społecznościowych oraz analizowania ruchu w Internecie.

Kliknij „Zatwierdź i przejdź do serwisu”, aby wyrazić zgodę na korzystanie z technologii takich jak cookies i na przetwarzanie przez farmacja.net sp. z o .o. , Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, szczegółowo opisanych w ustawieniach zaawansowanych.

Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w ustawieniach zaawansowanych.

Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. W polityce prywatności znajdziesz informacje jak zakomunikować nam Twoją wolę skorzystania z tych praw.

Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Benhauer sp. z o.o. – prowadzenie kampanii remarketingowych i mierzenie ich efektywności, e-mail Marketing – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu rx.edu.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz
logo