O sprzedaży dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą

Redakcja rx.edu.pl wysłała do Ministerstwa Zdrowia pismo, które zawierało pytania dotyczące sprzedaży wyrobów medycznych dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Oto, czego udało się dowiedzieć.

Kolejne z pytań, jakie zadała redakcja rx.edu.pl, dotyczyło tego, czy podmiotowi, który posiada aptekę szpitalną lub dział farmacji szpitalnej, należy odmówić realizacji zapotrzebowania (fot. Shutterstock).Kolejne z pytań, jakie zadała redakcja rx.edu.pl, dotyczyło tego, czy podmiotowi, który posiada aptekę szpitalną lub dział farmacji szpitalnej, należy odmówić realizacji zapotrzebowania (fot. Shutterstock).

Produkty leczniczy, wyroby medyczne oraz środki spożywcze zbywane na rzecz podmiotu prowadzącego działalność leczniczą wymagają zapotrzebowania

Pierwsze z pytań dotyczyło tego, czy apteka, dokonując sprzedaży na rzecz podmiotu wykonującego działalność lecznicza (szpital, przychodnia, gabinet) takich towarów jak wyroby medyczne (opatrunki nierefundowane i refundowane, kompresy, gazy, rękawiczki, maseczki ochronne, ciśnieniomierze, inhalatory czy termometry) powinna żądać zapotrzebowania. W przypadku odpowiedzi twierdzącej poproszono o szczegóły – „czy zawsze czy tylko w pewnych i których przypadkach”.

W odpowiedzi powołano się na dyspozycję ar. 96 ust. 1 Prawa farmaceutycznego, która „jest jasna i nie powinna nastręczać wątpliwości interpretacyjnych”. Brzmi ona:

„1. Produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne są wydawane z apteki ogólnodostępnej przez farmaceutę lub technika farmaceutycznego w ramach jego uprawnień zawodowych na podstawie recepty, bez recepty, na podstawie zapotrzebowania podmiotu wykonującego działalność leczniczą, zwanego dalej „zapotrzebowaniem”.

Jak pisze dalej Ministerstwo:

REKLAMA

„W zakresie nabywanych produktów przez podmiot wykonujący działalność leczniczą nabywa on od apteki także wyroby medyczne. Ustawodawca nie przewidział – jak wynika z zacytowanego przepisu – w odniesieniu do wyrobów medycznych żadnych wyjątków od powyższej zasady. Tym samym zapotrzebowanie w omawianym kanale obrotu jest elementem wymaganym i nieodzownym. Podmiot wykonujący działalność leczniczą w myśl ustawy nie może prowadzić obrotu tymi produktami, wobec powyższego nabywanie z apteki ogólnodostępnej ww. produktów, które mają mu służyć wykonywaniu określonego świadczenia zdrowotnego, muszą być nabywane na podstawie określonego zapotrzebowania, gdyż to nie jest prywatne nabycie. Powyższe znajduje potwierdzenie również w treści art. 86a ust. 1 pkt 3 tej samej ustawy, który ma zastosowanie również do wszelkich wyrobów medycznych.

Tym samym apteka w istocie nie ma nawet czego żądać od podmiotu nabywającego. To nie jest wolna wola czy okaże, albo nie okaże zapotrzebowania – ono jest bowiem jedyną podstawą wydania z apteki wyrobu medycznego.

Powyższe ma zastosowanie niezależnie od tego, że to nie nabycie apteczne jest podstawowym kanałem, w jakim podmioty wykonujące powinny się zaopatrywać w aptekach ogólnodostępnych, ze względu po pierwsze na fakt skali takiego nabycia, po wtóre – ze względu na to, że apteki ogólnodostępne co do zasady przeznaczone są do bezpośredniego zaopatrywania ludności”.

Posiadanie działu farmacji lub apteki szpitalna działająca nie jest przeszkodą do realizacji zapotrzenownia

Kolejne z pytań, jakie zadała redakcja rx.edu.pl, dotyczyło tego, czy podmiotowi, który posiada aptekę szpitalną lub dział farmacji szpitalnej, należy odmówić realizacji zapotrzebowania. I dalej – czy w każdym przypadku, czy jedynie w przypadku leków? A także, czy również jeżeli chodzi o wyroby medyczne?

Redakcja podkreślała też, że od czerwca 2019 r. zapis art. 86a ustawy prawo farmaceutyczne funkcjonuje w zmienionej formie. Jednakże, w jego treści ma znajdować się odniesienie do produktów leczniczych – „Czy zasadne jest zatem rozszerzenie zasad zbywania o pozostałe grupy towarów (wyroby medyczne, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego) w oparciu o brzmienie art. 96 ustawy prawo farmaceutyczne oraz rozporządzenie w sprawie zapotrzebowań oraz wydawania z apteki produktów leczniczych, środków spożywczych i wyrobów medycznych? ”, pyta redakcja. 

Redakcja zaznaczyła również, że podstawę do powyższych pytań, stanowią sytuacje, które miały miejsce nierzadko na przestrzeni ostatniego roku: „Podmiot dokonując zakupu wyrobów medycznych np. w sklepie medycznym nie musiałby wystawiać zapotrzebowania. Czy zasadne jest zatem wymaganie w przypadku apteki?”

Na to pytanie, uzyskano od Ministerstwa następującą odpowiedź:

„Z przywołanego przez ww. art. 86a ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo farmaceutyczne wynika, że apteka ogólnodostępna ma prawo zbyć produkt, środek lub wyrób do podmiotu wykonującego działalność leczniczą, a tym samym odpowiada temu prawu uprawnienie takiego podmiotu do nabycia omawianego asortymentu, w tym wyrobu medycznego od takiej apteki.

Nie uzależnia się w tym przepisie, ani innych przepisach analizowanej ustawy, ani nie ogranicza tego prawa przez wzgląd na posiadanie przez podmiot apteki szpitalnej, czy działu farmacji szpitalnej.

Wprawdzie zgodnie z art. 88 ust. 5 pkt 5 i 5a w zw. z art. 93 ust. 2 ustawy – Prawo farmaceutyczne na kierowniku apteki szpitalnej spoczywa obowiązek nabywania wszelkich leków, a także refundowanych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz refundowanych wyrobów medycznych od podmiotów prowadzących obrót hurtowy, względnie bezpośrednio od podmiotu odpowiedzialnego – stosownie do art. 36g ust. 1 pkt 18 lit. b ustawy Prawo farmaceutyczne, niemniej nie oznacza to wyłączenia prawa nabywania asortymentu do podmiotu jako takiego w kanale aptecznym.

Zakres obowiązków kierownika apteki w żaden sposób nie ogranicza, ani nie determinuje praw przysługujących zgodnie z art. 96 ust. 1 i art. 86a ust. 1 pkt 3 PF.

Inną kwestią jest to, że skoro podmiot posiada aptekę szpitalną czy dział farmacji szpitalnej, to w jakim celu potrzebuje zaopatrywać się dodatkowo w kanale aptecznym, skoro zaopatrywanie się poprzez aptekę szpitalną we wcześniej opisany sposób powinno zabezpieczać całkowicie potrzeby tego podmiotu”.

Źródło: KO/MZ

REKLAMA
REKLAMA

Jak oceniasz artykuł?

Twoja ocena: Jeszcze nie oceniłeś/aś artykułu

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych

0 komentarzy - napisz pierwszy Komentujesz jako gość [ lub zarejestruj]

Szanowni Państwo,

Farmacja.net sp. z o. o. przetwarza Twoje dane osobowe zbierane w Internecie, w tym informacje zapisywane w plikach cookies, w celu personalizacji treści oraz reklamy, udostępniania funkcji mediów społecznościowych oraz analizowania ruchu w Internecie.

Kliknij „Zatwierdź i przejdź do serwisu”, aby wyrazić zgodę na korzystanie z technologii takich jak cookies i na przetwarzanie przez farmacja.net sp. z o .o. , Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, szczegółowo opisanych w ustawieniach zaawansowanych.

Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w ustawieniach zaawansowanych.

Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. W polityce prywatności znajdziesz informacje jak zakomunikować nam Twoją wolę skorzystania z tych praw.

Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Benhauer sp. z o.o. – prowadzenie kampanii remarketingowych i mierzenie ich efektywności, e-mail Marketing – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu rx.edu.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz
logo