Nagrywanie pracowników i pacjentów
W ostatnim czasie poinformowano o licznych skargach od farmaceutów i techników farmaceutycznych, byłych lub obecnych pracowników jednej z największych w Polsce sieci aptek. Twierdzili oni, że poza monitoringiem wizyjnym, w aptekach sieci zainstalowano również mikrofony. Miały one przy każdym okienku nagrywać zarówno pracowników, jak i klientów.
Jak przekazano na stronie RPO, z podanych informacji wynika, że pacjenci nie byli informowani o nagrywaniu ich wizyt w aptekach oraz dostępu do nagrań monitoringu wizyjnego i mikrofonów nie mieli ani farmaceuci, ani kierownicy aptek. Co kilka tygodni każdy pracownik otrzymywał imienną ocenę i wytyczne od koordynatora. Sieć aptek miała kłaść duży nacisk na sprzedaż zamienników, wydawanie leków w mniejszych opakowaniach dla seniorów i marek własnych.
Czytaj także: Dostępność produktów leczniczych w Polsce
Zachowanie niezgodne z prawem
Z tych doniesień wynika, że problem znany jest od dawna, ale oficjalnych działań nie podjęto z braku stosownej skargi – wszystkie bowiem informacje przekazywano anonimowo.
Jak poinformowano na stronie RPO, sprawa dotyczy prawa do prywatności objętego gwarancją konstytucyjną (art. 47 Konstytucji RP). Chodzi m.in. o osoby wykonujące zawód farmaceuty, związany z zachowaniem tajemnicy zawodowej. Pacjent z kolei – w myśl ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta – ma prawo do zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, w tym udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Potwierdzenie tego prawa znajduje się w art. 34 ustawy o zawodzie farmaceuty.
Czytaj także: Wstrzymanie w obrocie leku na astmę
Stanowisko prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej
Rzecznik wystosowywał do prezes NRA zapytanie, co już zrobiono, aby wyjaśnić sprawę i czy zawiadomiono o niej Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz Państwową Inspekcją Pracy.
Rzecznik potwierdził, że do Naczelnej Rady Aptekarskiej nie docierały oficjalne informacje na temat nieprawidłowości w aptekach ogólnodostępnych w zakresie m.in. nagrywania rozmów personelu fachowego z pacjentami bez ich wiedzy.
Zgodnie z przekazanymi informacjami, mając na uwadze wyjaśnienie przedmiotowej sprawy Naczelna Izba Aptekarska zwróciła się do wszystkich okręgowych rzeczników odpowiedzialności zawodowej z prośbą o przekazanie informacji na temat ewentualnych skarg lub sygnałów, jakie mogły wpływać do organów okręgowych izb aptekarskich w wyżej wymienionej sprawie.
Czytaj także: Polityka zamówień w aptece
Źródło: RPO
Jak oceniasz artykuł?
Twoja ocena: Jeszcze nie oceniłeś/aś artykułuUdostępnij tekst w mediach społecznościowych
0 komentarzy - napisz pierwszy Komentujesz jako gość [zaloguj się lub zarejestruj]