Kamsoft – najczęstsze błędy, rozwiązania

Pojawienie się elektronicznej recepty miało usprawnić pracę za pierwszym stołem. Niestety w związku z integracją systemów aptecznych, lekarskich i narodowego funduszu zdrowia często podczas realizacji pojawiają się błędy.

Nie ma możliwości całkowitego wyeliminowania występowania błędów podczas wysyłania DRR (fot. Shutterstock).Nie ma możliwości całkowitego wyeliminowania występowania błędów podczas wysyłania DRR (fot. Shutterstock).

Z opisami błędów w systemie Kamsoft spotykamy się przy wysyłaniu Dokumentu Realizacji Recepty (DRR). Oto najczęstsze z nich i sposoby na ich rozwiązanie.

Błąd 360: dokument o podanym identyfikatorze już występuje w systemie

Występuje kiedy wydajemy jednorazowo więcej niż jedno opakowanie leku z innej dostawy lub o różnym numerze serii na jedną e-receptę. Część DRR nie chce się wysłać, pokazując błąd 360. Kamsoft interpretuje tę sytuację jako już zrealizowaną receptę. Co powinniśmy zrobić? 

Rozwiązanie: Poprawa-aktualizacja-CTRL+ALT+R, po czym ponowne wysłanie DRR. Czasem pomaga zmiana numeru pozycji na recepcie (poprawa-aktualizacja). Usunąć DRR można poprzez poprawa-CTRL+Q i F9.

Błąd 369: recepta została już zrealizowana w tej aptece

Recepta była już realizowana w tej lub innej aptece. Uwaga! Może wystąpić po wyciągnięciu recepty z kolejki.

Rozwiązanie: Należy usunąć wszystkie DRR, które zostały wysłane (naprawa – wycofać DRR i znowu próbujemy wysłać). Można też poprzez sprzedaż-poprawa-CTRL+Q i F9 (lub w oknie realizacji danej e-recepty). Obecnie nie jest to sposób zalecany, ponieważ można nieopatrznie usunąć starsze realizacje. Najlepiej ograniczyć się tylko do bieżącej sprzedaży.

Błąd 070: dokument nie jest zgodny ze Schematronem

Błąd ten oznacza niepoprawna wartość lub brak danych. Rozwiązanie: Należy sprawdzić dokładnie kody recepty. Problem najczęściej leży w liczbie cyfr w numerze REGON. Poprawa-aktualizacja kodów- przepisujemy dokładnie kod regon jak na recepcie.

Może też oznaczać niekompletne dane pacjenta, np. brak kodu pocztowego. Rozwiązanie: W tym wypadku należy założyć kartę pacjenta, uzupełniając wszystkie dane. Karta powinna się automatycznie przyporządkować do recepty. W części technicznej pojawią się uzupełnione przez nas dane. O tym, czy karta jest podpięta, świadczy świecący na zielono spinacz.

Błąd 844: niezgodne parametry wyjściowe dokumentu realizacji z dokumentem recepty 

Niepoprawnie wystawiona recepta na lek robiony. Lekarz wypisał lek gotowy, zamiast leku robionego. Realizacja jest niemożliwa. Ten sam błąd pojawia się podczas próby wysyłki e-recepty na lek sprowadzany w ramach importu docelowego, co nie jest jeszcze obługiwane.

Błąd 2063: podano inny numer PESEL (lub numer dokumentu tożsamości) niż przy poprzednich obowiązujących realizacjach tej recepty

Rozwiązanie: Sprawdź poprawność tego numeru, a jeśli jest poprawny l, to wycofaj poprzednie realizacje i wprowadź ponownie z właściwym numerem. Przy wyciąganiu recepty z kolejki Kamsoft nie przepisuje kodów do każdej pozycji. Najlepiej usunąć DRR, lub zrobić korektę i wysłać ponownie. 

Błąd 344: brak uprawnień, recepta zrealizowana przez innego usługodawcę

Wskazuje na realizację już zrealizowanej recepty. Rozwiązanie: Można spróbować postępowania jak w przypadku błędu 369. Jednak najczęściej w tym przypadku należy skontaktować się z lekarzem, bo najczęstszą przyczyną tego błędu jest zdublowany numer recepty lekarskiej.

Błąd 1306: PESEL nie występuje w CWub

Z tym błędem najczęściej spotkamy się przy realizacji e-recepty dla noworodka. Rozwiązanie: Należy skontaktować się z CSIOZ, podając numer recepty i nr PESEL. Zazwyczaj po paru dniach dodają PESEL do bazy i można jeszcze raz wysłać DRR.

Uwaga może też pojawić się błąd 1307, jeśli osoba jest uznana za zmarłą. Wtedy należy sprawdzić poprawność numeru PESEL na recepcie i w kodach recepty.

Nie ma możliwości całkowitego wyeliminowania występowania błędów podczas wysyłania DRR. Jednak jeśli zachowamy pewną higienę pracy, powinny występować w ograniczonej ilości. Ważne, żeby możliwie wszystkie zmiany na receptach wprowadzać przed zafiskalizowaniem. Zawsze warto dokładnie porównać część techniczną i wizualną recepty. Niemniej jednak nie mamy wpływu na to, w jaki sposób lekarz wystawi receptę. W związku z tym błędy są nieuniknione.

Jak oceniasz artykuł?

Twoja ocena: Jeszcze nie oceniłeś/aś artykułu

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych

0 komentarzy - napisz pierwszy Komentujesz jako gość [ lub zarejestruj]